Cestování letadlem je zejména během letních měsíců oblíbeným způsobem, jak se dostat do destinací, o kterých každý z nás přemýšlí během celého roku. Avšak podobně jako každý druh dopravy, i letecká doprava s sebou nese rizika která mohou přinejmenším znepříjemnit dlouho plánovanou dovolenou. Zpoždění nebo zrušením letu se v letecké dopravě stalo poměrně častým problémem. Proto vám dnes poradíme, jak postupovat v případě, že váš let bude zpožděn.
Kdy mám nárok na odškodnění?
V rámci EU je platné nařízení, které se týká odškodnění za zrušený a zpožděný let. Jelikož se jedná o nařízení EU, osoby z členských státu EU se mohou ochrany, kterou poskytuje toto nařízení, domáhat, aniž by musel být v jednotlivé zemi přijat prováděcí nebo jiný předpis.
Aby vám mohlo být přiznáno odškodnění za zpožděný let, musí se jednat o jeden z těchto případů:
- Zpoždění dosáhlo délky minimálně 2 hodiny v případě letů o maximální délce 1 500 km,
- Zpoždění dosáhlo délky minimálně 3 hodiny nebo více v případě všech letů v EU delších než 1 500 km a všech ostatních letů o délce od 1 500 do 3 500 km,
- Zpoždění dosáhlo délky minimálně 4 hodiny v případech všech letů nespadajících pod první nebo druhou možnost.
Na co mám nárok?
Náhrada za zpožděný let u letů o délce maximálně 1 500 km činí 250 EUR, 400 EUR dostane cestující zpožděného letu v rámci EU delšího než 1 500 km a u všech ostatních letů o délce 1 500 až 3 500 km. U letů, které nespadají ani pod jednu kategorii, ale splňují podmínky pro přiznání náhrady škody za opožděný let, je výše náhrady 600 EUR.
Náhradu lze snížit až o 50 % v případě přesměrování letu. Pokud by bylo zpoždění způsobeno mimořádnými okolnosti (stávka, nepříznivé počasí, politické nepokoje nebo nestabilní politická situace v cílové destinaci, bezpečnostní rizika a problémy), tak se odškodnění neposkytuje vůbec.
Postup při uplatnění nároku na odškodnění
Na začátku je nutné shromáždit veškeré potřebné dokumenty, které u společnosti prokážou, že vám skutečně svědčí právo na náhradu škody. Nejdůležitějšími dokumenty jsou letenky, palubní lístky, potvrzení o opoždění letu (můžete použít i fotografii tabule z odletové haly dokládající zpoždění letu) a další.
Na stránkách evropské komise vyplňte příslušný formulář pro stížnost (vše je v češtině). Ten poté zašlete letecké společnosti doporučeným dopisem se všemi potřebnými informacemi a přílohami. Pokud letecká společnost odmítne plnit, avšak vy budete na svém nároku nadále trvat, obraťte se na vnitrostátní orgány odpovídající za vynucování nařízení EU. Výčet orgánů naleznete u jednotlivých stížností. Nároku se však můžete domáhat i přes vnitrostátní soudy, kdy podáte žalobu k místně příslušnému soudu.
Tip na závěr
Ne vždy letecké společnosti reagují flexibilně a často nerady vyplácejí náhradu škody. Pokud se s takovým jednáním setkáte, můžete se obrátit na české spotřebitelské organizace. Těmi jsou například dTest, Sdružení českých spotřebitelů nebo Sdružení obrany spotřebitelů. Pokud však byl váš let provozovaný leteckým dopravcem z jiného členského státu EU, doporučujeme se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum. To poskytuje informace při přeshraničních sporech.